چهارشنبه، 4 مهر 1403
ایده خبر » اقتصادی » رستاق بیشترین فرونشست زمین در استان یزد را دارد| نشست سالانه ۱۰ تا ۱۴ سانتی متر

رستاق بیشترین فرونشست زمین در استان یزد را دارد| نشست سالانه ۱۰ تا ۱۴ سانتی متر

کد خبر: 9194

یزد- مدیرعامل آب منطقه ای یزد بیشترین فرونشست زمین در استان را مربوط به منطقه رستاق در دشت یزد - اردکان به میزان سالانه ۱۰ تا ۱۴ سانتی متر اعلام کرد.

محمدجواد محجوبی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار به تاثیرات مخرب فرونشست ها اشاره کرد و گفت: این فرونشست ها تاثیرهای زیرساختی و ساختمانی و همچنین تاثیرات اقتصادی، محیط زیستی و اجتماعی را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه مهمترین عامل فرونشست ها برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی است، بیان کرد: اجرای سند سازگاری با کم آبی و طرح احیا و تعادل بخشی سفره های آب زیر زمینی می تواند نرخ فرونشست در استان را کاهش دهد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای یزد به اجرای سند سازگاری با کم آبی در استان اشاره کرد و گفت: این سند میزان صرفه جویی در سه بخش کشاورزی، صنعت و خدمات و شرب و بهداشت را مشخص کرده است.

وی با بیان اینکه میزان پیشرفت سند سازگاری با کم آبی در استان تاکنون ۵۷ درصد بوده است، گفت: تاکنون ۵۰ درصد در بخش شرب و بهداشت، ۷۱ درصد در بخش صنعت خدمات، ۴۸ درصد در بخش کشاورزی و ۳۲ درصد در بخش فضای سبز اهداف این سند در استان محقق شده است.

رییس هیئت مدیره شرکت سهامی آب منطقه ای یزد گفت: ۹۶ درصد از چاه های کشاورزی و بیش از ۸۳ درصد ازچاه های صنعتی استان به کنتور هوشمند آب و برق مجهز شده اند.

محجوبی همچنین به بازتخصیص آب صنایع اشاره کرد و گفت: براساس بند ث ماده ۳۷ قانون برنامه توسعه آب مصرفی صنایع پر آبخواه که میزان آب مصرفی آن ها بالای ۱۰ لیتر بر ثانیه، معادل ۳۰۰ هزار متر مکعب در سال است، باید از آب غیر متعارف مانند پساب یا آب دریا استفاده کنند.

رییس هیئت مدیره شرکت سهامی آب منطقه ای یزد ابراز کرد: دراستان ۳۱ منبع آبی مشمول بازتخصیص هستند که همه آن ها تا پایان شهریور ۱۴۰۴ باید بازتخصیص شوند.

محجوبی همچنین عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲ سه صنعت گندله سازی اردکان، فولاد غدیر ایرانیان و فولاد ارفع که از خط اول انتقال آب بهره مند بودند آب کیفی آن ها با آب نامتعارف دریا بازتخصیص شد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای یزد گفت: با اجرای بازتخصیص آب این سه صنعت پرآبخواه در سال گذشته، آبی معادل ۵۵ لیتر بر ثانیه به آب شرب استان اضافه شد.

منبع: tahlilbazaar-304181

دسته بندی: اقتصادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید